Qendrim Lipoveci ble denne uken klar for Rilindja IL. 23-åringen som de siste sesongene har vært fast inventar i flere 2.divisjonsklubber kommer fra Lyn Toppfotball. Han er også en viktig brikke hos Alba Futsal.

Vår siste signering er et produkt fra Odd Ballklubb der han spilte spiss. De siste årene har han blitt omskolert til midtbane- og forsvarsspiller. Hos Lyn spilte han i begge posisjoner og gjorde blant annet en god figur i cupkampen mot Vålerenga nylig.

Spilleren forteller selv at han hadde flere tilbud fra to andre 2.divisjonsklubber og et lag i Adeccoligaen. Blant disse var talentfabrikken Skeid og sportssjef Johnny Ademaj bekrefter interessen.

«Gratulerer med en meget sterk signering. Vi ønsket ham selv og hadde samtaler med Qendrim», sier Ademaj.

Før dagens økt tok vi en prat med vår siste signering.

Velkommen til Rilindja. Hvordan har de første treningene vært?
– Takk for det og takk for en flott mottagelse. Jeg hadde samtaler med klubben før jeg signerte og fikk et veldig godt inntrykk. Jeg må si at jeg ble overrasket på første treningen da jeg så den gode organiseringen som møtte meg, det hadde jeg ikke forventet i 4.divisjon.

Når det gjelder selve treningen gikk det veldig fint. Jeg har brukt de første dagene til å bli kjent med gutta og treneren og vil takke alle for måten jeg har blitt tatt i mot.

Du har spilt 2-divisjon siden du var 16 år – hvorfor velger du Rilindja nå?
– Jeg hadde tilbud fra et par veldig bra klubber men slik det er nå ønsker jeg å bli værende i Oslo og etter at jeg hadde hatt innledende samtaler med klubbledelsen her syns jeg at det var et interessant prosjekt. Jeg snakket med Bardh som nylig også har signert og han snakket varmt om både lagets trener David Brocken og spillergruppen. Etter at jeg nå har gjennomført to treninger og ser hvordan man jobber internt så forstår jeg også mer av de siste ukens signeringer. Det er en klubb med sterke tradisjoner og det virker som man har et veldig godt apparat rundt laget.

Tross din unge alder har du mye rutine, hva kan du tilføre laget?
– Jeg har ikke fått treffe alle gutta enda på grunn av ferieavviklingen men ser allerede at det er mye kvalitet i spillergruppa. Det finnes både unge talenter og folk med mer rutine her men jeg er selvsagt klar for å gi 100% for å bidra på alle plan der det er behov. Jeg begynner å komme i bra form, føler meg skadefri og gleder meg til å debutere.

– Hvem har imponert deg mest så langt?
Det er vanskelig å si. Det finnes et par spillere her som kan utrette ting og vinne kamper på egenhånd. Skal jeg likevel nevne noen må det være den lille kidd’en, husker ikke navnet hans men jeg fikk sjokk da jeg fikk vite at han er bare 16 år gammel. Han kan nå virkelig langt. (Spilleren er Albert Neziri)

Du har spilt både spiss, midtbane og stopper, hva foretrekker du selv?
– Det er riktig at jeg startet fotballkarrieren som spiss og jeg tror veldig mange fotballspillere har gjort det. Det er gøy å score mål og i ung alder vil man gjerne spille spiss. Jeg kan bekle flere roller og det blir helt opp til David Brocken å avgjøre hvor jeg spiller. Jeg er her for å gjøre en jobb for laget. Nå må jeg nesten ut og ta oppvarmingen med resten av gutta, ellers får jeg 50 deilige push-ups hvis jeg blir forsinket.

Vi ønsker Qendrim lykke til.