Å vinne fotballkamper er alltid deilig. Det gir en trygghetsfølelse. Det gir samhold i laget og det er en bekreftelse på at man gjør ting riktig. Det er denne tankegangen som driver gutta i Rilindja. En for alle og alle for en. Og selv om starten av årets sesong ikke gav den starten man ønsket så var det aldri tvil. Vi ønsket å fortsette på det vi hadde begynt på. Vi visste at resultatene ville komme. Med hard og målrettet jobbing gjør det som regel det.

Rilindja startet med 2 seire av 5 mulige og tapte begge kampene mot det som senere viste seg å bli de største rivalene, Bærumsløkka og Helset. Førstnevnte med flere Tippeligaveteraner på laget, bl.a Axel Kolle og Jan Derek Sørensen. Til sammen har de over 500 proffkamper for henholdsvis Lyn, Rosenborg, Stabæk, Vålerenga og Boroussia Dortmund.

For å sette prikken over I’en på en flott sesong tok vi en prat med lagkapten Vebi Fejzullai om årets som har gått og hva som er i vente. En stolt kaptein forteller blandt annet om drømmen som gikk i oppfyllelse, nemlig å spille for Rilindja når han ble stor.

Gratulerer med 25-års jubileum og opprykk til 4.divisjon.
Hvordan vil du beskrive fjorårets sesong og stemningen i laget?

Takk for det. Fjorårets sesong gikk som forventet. Vi regnet med opprykk , og det klarte vi. Stemningen i laget har vært topp. Vi er er en lett blanding av forskjellige nasjonaliteter som kommer godt overens med hverandre.

Du har tidligere erfaring fra akademiet til Vålerenga. Hvordan er det å være kaptein for en gruppe med så mange ulike spillertyper?

Det at det er så mange ulike spillertyper og personligheter gjør at det er en fryd å være kaptein for Rilindja. Gutta er fantastiske. Jeg benytter gjerne anledningen til å takke alle for et godt samarbeid for det året som har gått.

Du kan sikkert spilt i høyere divisjoner, hva er årsaken til at du valgte Rilindja?

Jeg har alltid følt at jeg har vært en del av Rilindja. Selv før jeg begynte å spille der. Jeg husker jeg så på den eldre garde spille matcher når jeg var snørrunge, og tenkte at en dag skal jeg også spille for Rilindja.

Du har også erfaring fra Rilindja før David Brocken kom inn. Hva mener du er de viktigste endringene han har tilført laget?

Det vil alltid bli endringer når en ny trener tar over et lag. Utfallet kan gå begge veier. I vårt tilfelle er vi heldige som har fått en karismatisk, morsom, livlig, og veldig fotballdyktig trener i David Brocken. Vi har stor respekt for han. David har tilført laget stabilitet og profesjonalitet. Han er flink til å få frem fotballferdighetene som bor i oss. La meg avslutte med det før han blir for høy på pæra, he he.

Brocken nyter stor respekt blandt spillerne

Hva skiller Rilindja fra andre lag du har spilt på?
Nå er det veldig lenge siden jeg har spilt for et annet lag enn Rilindja. Det jeg vet er at du skal lete langt etter et lag som har så mye sjel som rilindja. Vi spiller med stolthet og mange betegner laget som «vårt» lille landslag. Det er også gledelig å se den store støtten vi har i det albanske miljøet. Man yter gjerne det lille ekstra da.

Hva er ditt største øyeblikk med Rilindja?
Mulig jeg høres litt egoistisk ut, men mitt største øyeblikk er når jeg putta 3-2 målet mot Vålerenga som resulterte i opprykk.

Dere har havnet i en tøff gruppe i 4.div. Hvilke lag frykter du mest?
Frykter? Alle og ingen! Hvorfor skulle vi frykte noen? Respect all – fear none.
Jeg gleder meg mest til å spille mot kompiser på Lille Tøyen.

Fortell oss, hvem er egentlig den største stjernen i Rilindja?
Det må uten tvil være Samet. Han er legende. Akkurat som Gerrard i Liverpool.
Han liker ikke den sammenligningen, men det får gå.

Apropos nyttår. Hvem har sovnet før klokken slår 12 – på nyttårsaften?
Denne er lett. Det må være Berat. Han sovner rett som det er.

Ryktene sier at Ardian Gashi vurderer å avslutte karrieren i Rilindja. Har du noen kommentar til det?
Det er bare å si velkommen til en dyktig fotballspiller.

Hvilken melding har du til supportere foran neste sesong?
Jeg vil jeg takke alle suportere som har støttet oss i tykt og tynt gjennom alle år. Vi trenger deres støtte mer enn noen gang i året som kommer. Med dette ønsker jeg ønske å ønske alle:

Gëzuar vitin e ri / Godt nytt år.