Onsdag ble vi kontaktet av Tv2 i forbindelse med den forestående landskampen. Som kjent skal Norge møte våre landsmenn i en viktig VM-kvalikkamp på fredag der ingen av lagene har råd til å tape. Mye av fokuset inn mot kampen har også være billettsalget til NFF som er oppsiksvekkende lavt. Under vår hovedtreners fravær som for tiden er på La Manga tok vi en prat med Hasanaj.

Møtet fant sted i klubbens splitter nye storstue på Tonsenhagen.

Hvorfor tror du at billettsalget til denne kampen er så lavt?

Det er vanskelig å si noe konkret. Likevel tror jeg mye skyldes svake resultater over lang tid og at det er blitt en «vane» at Norge ikke kvalifiserer seg for et sluttspill. Vi er litt vant med at når poengene skal samles opp til slutt så ender det med at landslaget ikke går videre. Et annet poeng er naturligvis at publikum som drar på kamp ønsker å se god fotball. Med Drillo som landslagstrener så blir det ofte veldig mye fokus på det defensive og lite rom for å spille vakker fotball som varmer publikum.

Hvorfor får svenskene det til bedre enn oss?

Jeg har registrert at det har vært nevnt mye om at våre naboer har fullt hus når de fredag møter Irland. Det er viktig å huske på at de spiller på sin nye arena, Friends Arena, og at mange nok ønsker å overvære denne kampen på grunn av dette. Så bor det dobbelt så mange mennesker i Sverige som det gjør i Norge.

Mangler Norge profiler?

Norge har mange gode spillere, spesielt kommer det mange talentfulle spillere under i systemet. Om Norge mangler profiler og om det er avgjørende i denne sammenheng er jeg usikker på. Jeg tror mer på at fotballen som spilles ikke er så interessant for folk flest og at de heller velger å se kampen hjemme.

Hva syns du om prisen?

Dette har også vært diskutert og det er ulike meninger om dette. Slik jeg har forstått det er alle kampene klasifisert i ulike kategorier og denne kampen er f.eks rimeligere enn den forrige mot Slovenia. Jeg respekterer NFF’s policy rundt dette og har ikke noen mening om akkurat pris. Det kan kanskje være aktuelt for NFF å gjøre en ny evaluering rundt dette og se om de finner tiltak for å få flere på kamp. Selv om det ikke betyr noe for vår landslagstrener Drillo. Landslaget tilhører jo folket, så det er viktig at folk flest er med og støtter.

Hvordan ender kampen fredag?

Det kan jeg ikke røpe. Følg med på Tv2 21.25 i kveld så får du svaret mitt på det.